Thursday 19 May 2011

Samsung Galaxy Tab VS Apple iPad... Mana Best??

 


 Ramai orang di dunia mungkin tidak pernah diketahui sebelum ini Apple melalui halangan-halangan teknikal, salah konsep dan kepentingan pemahaman tuntutannya pada pengkomputeran tablet dengan iPad. Tablet perkembangan, yang Apple masih bergelut untuk menyimpan dalam stok, mengelakkan kesilapan-kesilapan yang diperbuat oleh tablet - tablet sebelumnya dengan membuat pengkomputeran dengan jari-jari anda mudah, agak tidak mahal , dan paling penting, menyeronokkan.

 Tetapi tiada syarikat boleh mendominasi keseluruhan pasaran satu selama-lamanyasatu pun yang pada dasarnya wujud tablet. Banyak syarikat yang iri hati kepada Apple selama berbulan-bulan, syarikat-syarikat lain sekarang mencuba untuk mereka menyertai sesuatu ruang tablet. Samsung ialah antara yang pertama dengan Galaxy Tab. Bolehkah saiz besar versi telefon pintar Galaxy S berjaya bersaing dengan syarikat lain? Kita comparekan dengan Apple iPad untuk mengetahui.

 

 

SAIZ
Pemenang : Samsung Galaxy Tab

Tiadak dapat disangkalkan, IPad ialah sedikit besar. Oleh dimensi komputer riba, 1.5 pound bunyinya luar biasa, tetapi apabila ia berada dalam tangan anda untuk seketika, anda akan menyedari buku 1.5 paun dan anda merasa ia berat. Samsung Galaxy Tab berat hanya 0.84 pound, sementara kurang dengan lebar beberapa inci dan ketinggian juga, disebabkan skrin lebih kecil.

HARGA
Pemenang : Apple iPad

Apple iPad = RM 1600 (16GB)
Samsung Galaxy Tab = RM 2400 (16GB)

KELAJUAN
Pemenang : Seri

Membandingkan Apple iPad and Galaxy Tab untuk kelajuan pada ketika ini ialah banyak seperti membandingkan kembar seiras. Dengan jelas, satu mesti lebih cepat, tetapi anda tahu mereka ialah akan menjadi sama-sama di hadapan. Pemproses A4 Apple berasal daripada A8 Cortex CPU sama Galaxy Tab gunakan, jadi mereka pada dasarnya satu keluarga. Dalam perbandingan kita iPhone 4 and A8-powered Captivate, kami terpaksa mengisytiharkan untuk mempertimbangkan kedua-dua kelihatan untuk melebihi dalam kawasan berbeza.

SKRIN

Pemenang : Apple iPad

Berbanding dengan SKRIN-SKRIN LCD yang lain, iPad sport salah satu terbaik dalam perniagaan. Selain backlighting LED yang lebih cekap dan satu pemurah 9.7 inci jangka, ia menggunakan dalam pensuisan rata (IPS) teknologi, yang memberi ia satu sudut pemerhatian tiada tandingan lebih murah belit nematik (TN) tabir-tabir digunakan dalam kebanyakan alat-alat lain. Galaxy Tab menawarkan nisbah 16:9 paparan, yang lebih baik untuk menonton wayang, tetapi ia juga mengurangkan resolusi (dari 1024 x 768 pada iPad kepada hanya 1024 x 600) dan susut kepada hanya 7 inci merentasi. Kurang resolusi, saiz lebih kecil , dan teknologi lebih rendah.

APLIKASI
Pemenang : Apple iPad


Pada masa ini, Aplikasi Store Apple mengandungi lebih dari 25,000 aplikasi iPad , dan ia boleh juga keumpilan mana-mana daripada 225,000 aplikasi iPhone boleh didapati. Sekalipun semua 70,000 aplikasi telefon pintar dalam drama pasaran Android dengan baik dengan Galaxy Tab, ia akan kekal pada satu kekurangan teruk di sebelah iPad hanya oleh kebaikan jumlah curam. Lebih buruk, pemaju-pemaju boleh dijangka membangunkan tablet mengoptimumkan aplikasi Android apabila saiz dan kaca mata pada setiap tablet Android akan berbeza.

PENYIMPANAN MAKLUMAT(STORAGE)
Pemenang : Seri


Samsung berpadanan tengah talian Apple iPad dengan 32GB storan dalaman , dan meninggalkan bilik menandingi gedang versi 64GB dengan slot microSD berkebolehan menjelujur pada satu lagi 32GB – jika anda mampu kad. Yang menetapkan anda naik dengan ingatan anda perlukan lebih murah? Sehingga kami tahu harga pada Samsung, ia satu seri, tetapi kecenderungan Apple cas lampau untuk ingatan dan secara berterusan jatuh harga kad-kad SD mencadangkan Galaxy Tab akan menjadi pemenang.

CAMERA
Pemenang : Samsung Galaxy Tab


Bagaimanakah Apple terlepas peluang terus menambahkan sebuah kamera bagi iPad? Anda akan perlu bertanya Steve Jobs, tetapi Samsung nampaknya telah sendiri memasang sedikit lebih baik. Galaxy Tab 3 megapiksel kamera belakang dengan LED flash dan perbatasan 1.3 megapiksel menghadapi sesondol untuk persidangan video. Ia malahan boleh merakan 720p video HD.

BATERI
Pemenang : Apple iPad

Samsung tidak melepaskan butir-butir penuh pada hayat bateri dari Galaxy Tab lagi , tetapi daripada apa kami tahu setakat ini, iPad seolah-olah pemenang di sini. Tuntutan syarikat bateri 4,000mA hanya akan memberi Samsung Galaxy Tab tujuh jam video main semula, sementara Apple mendakwa iPad boleh lakukan 10 jam – suatu tuntutan kami ditentusahkan dalam ujian kami sendiri. Manakala hanya satu aspek prestasi, kami adalah memberi ia kepada Apple sehingga Samsung bol

No comments:

Post a Comment